سامانه مودیان ارتباطی با افراد حقیقی ندارد/ تکذیب شایعه اخذ مالیات از تسهیلات بانکی

سخنگوی سازمان مالیاتی اخذ هر گونه مالیات از تسهیلات بانکی یا دیون مالی (قرض گرفتن) افراد را تکذیب کرد.

مهدی موحدی بک نظر، سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور در گفت‌وگویی ضمن تکذیب شایعه اخذ مالیات از تسهیلات بانکی اخذ هر گونه مالیات از تسهیلات بانکی یا دیون مالی (قرض گرفتن) افراد را غیرواقعی دانست.

مهدی موحدی بک نظر با بیان اینکه سامانه مودیان در حال حاضر هیچ‌گونه ارتباطی با اشخاص حقیقی ندارد، تاکید کرد: این سامانه به طور خاص به دنبال ثبت اطلاعات کالا و خدماتی است که بین کسب‌وکارها با یکدیگر یا مصرف‌کنندگان نهایی وجود دارد، بنابراین اساساً به اشخاص حقیقی یا به افرادی که می‌خواهند به یکدیگر پول قرض بدهند یا دارایی بخرند و بفروشند، مرتبط نیست.

وی در ادامه اشراف اطلاعاتی را یکی از نیازهای سازمان امور مالیاتی دانست و گفت: سازمان امور مالیاتی بمنظور قوی‌تر شدن، نمی‌تواند بدون درنظرگرفتن اطلاعات و در اختیار داشتن داده، رسیدگی یا وصول مالیاتی را انجام دهد، درواقع توفیق هر نظام‌های مالیاتی قوی در جهان نیز به اطلاعات کامل و برخط (آنلاین و به‌روز) آنها ارتباط دارد.

موحدی بک نظر تصریح کرد: در واقع این اشراف اطلاعاتی یک امتیاز محسوب می‌شود و نباید آن را نقطه‌ضعف دانست.

وی ادامه داد:  بنابراین در صورت حرکت سازمان امور مالیاتی کشور به سمت تحقق این امر، عملاً شاهد عدالت مالیاتی خواهیم بود به بیانی اشراف اطلاعاتی یک نقطه قوت محسوب می‌شود.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی اظهار کرد: در حال حاضر بخشی از  بسترها در خصوص اشراف اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی محیا است و نیاز بوده در قوانین آتی بخش‌های دیگر  آن فراهم شود.

 وی گفت: خریداران و فروشندگان در حال حاضر،  اطلاعات خود را سامانه معاملاتی  موضوع ماده ثبت می‌کنند یا تجمیع اطلاعات در قالب صورت‌حساب الکترونیک در سامانه مودیان که هم اکنون نیز صورت می‌شود، همه این موارد امتیازات یک نظام مالیاتی قوی است.

موحدی بک نظر با بیان اینکه احتمال برخورد ناعادلانه با عدم اشراف اطلاعاتی وجود دارد، نیز گفت: در صورتی که نظام مالیاتی داشته باشیم که به سمت بهره‌گیری از داده، تجمیع اطلاعات و یکپارچه‌سازی آن حرکت نکند، اساساً نظام مالیاتی ضعیف است، چرا که امکان شناسایی درآمد واقعی مودیان میسر نخواهد بود، به بیانی عدالت مالیاتی محقق نمی‌شود.

وی در ادامه ضمن رد ادعای ضعیف‌بودن قانون جامع مالیاتی کشور و اصلاحات آن، نیز گفت: احتمال وجود اشکال در زمان تصویب هر قانونی وجود دارد، اما بحث اصلی این بوده که آیا در جهت اصلاح و رفع آن اقدام خواهد شد؟

سخنگوی سازمان امور مالیاتی ادامه داد: قانون سامانه مودیان یک قانون کامل است، هر چند در برخی از موارد به جهت رفت اشکالات یا درج پیشنهادها، اصلاحاتی لحاظ شده است، به‌عنوان نمونه در پاییز سال 1402 قانون تسهیل تکلیف مودیان جهت اجرای قانونی پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان تقدیم مجلس شد.

وی تاکید کرد: وجود ضعف در یک قانون، نافی کلیت و رد آن نیست، اگر واجد اشکال باشد، باید بررسی شده و در جهت اصلاح آن باید، قوانین کمکی و تکمیلی ارائه شود.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود